| 
 | 
| 
 |  
| 
 |  
| 
 |  
Starostwo Powiatowe   Wydział Komunikacji i Transportu   Jak załatwić sprawę
 |  
| 
 |  
Wydanie prawa jazdy: utrata, zmiana danych, upływ daty ważności uzyskanego uprawnienia
  WYDANIE  PRAWA JAZDY:  UTRATA, ZMIANA DANYCH, UPŁYW DATY WAŻNOŚCI UZYSKANEGO UPRAWNIENIA: 
 
I.     PODSTAWA PRAWNA:  
 
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 627 z późn. zm.). 
 
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231). 
 
3. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83 ). 
 
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 20 maja 2016r  w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 702). 
 
5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 maja 2015 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz.U. z 2015r., poz. 681 z późn. zm. ). 
 
II.    WYMAGANE DOKUMENTY: 
 
1.      Wniosek o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia; wzór wniosku zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami ( Dz. U. z 2012r. poz. 1005 ze zm.) wraz z załączonym do wnioskiem oświadczeniem o zamieszkaniu  
 
lub zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Infrastruktury i  Budownictwa  z dnia 24 lutego 2016. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U.  z 2016 r. poz. 231). 
 
2.      wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm; wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych; 
 
3.  kserokopia dotychczasowego prawa jazdy (jeżeli wydanie dokumentu następuje w wyniku 
zmiany danych lub zniszczenia). 
 
4. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami (dot. kat. C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E).  
W/w orzeczenia wymagane są jeżeli zmiana danych dotyczy zmiany daty ważności uzyskanych uprawnień. 
 
5. Dowód uiszczenia opłaty za wydanie  prawa jazdy oraz opłaty ewidencyjnej  
 
III.     SPOSÓB ZŁOŻENIA WNIOSKU  
 
Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można złożyć: 
 
-  osobiście w Starostwie Powiatowym w Olecku 19-400 Olecko ul. Kolejowa 32, pokój nr 8 od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15: 30  
 
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres 
 
- za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej dostępnej na  stronie https://www.esp.pwpw.pl/ link do strony znajduje się również : na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku . Przy złożeniu wniosku za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej należy spełnić dodatkowe warunki określone w rozdziale 5  „ składanie wniosków elektronicznych” rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).oraz   zakres i warunki świadczenia usług określonych przez PWPW na stronie https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help  
 
UWAGA: W przypadku pobrania wniosku z internetu należy go wydrukować obustronnie na jednej kartce formatu A4 w układzie poziomym, bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji – druk bez marginesów! (w opcjach drukowania ustaw: brak skalowania strony), w normalnym, a nie oszczędnościowym trybie wydruku. Ze względu na niewielkie marginesy formularza, wydruk na niektórych drukarkach np. laserowych może być niemożliwy.  
Wniosek może zostać odrzucony w przypadku nie zachowania powyższych wymagań. 
 
IV.   OPŁATY : 
•	opłata za wydanie prawa jazdy: 100,00 zł.  
•	opłata ewidencyjna za wydanie prawa jazdy/ za przedłużenie ważności określonej kategorii prawa jazdy : 0,50zł.  
 
Opłatę za wydanie prawa jazdy można wnieść w kasie Starostwa Powiatowego w Olecku;  ul. Kolejowa 32,  I piętro, w godzinach od 8Ł00-14Ł00  (od poniedziałku do piątku) lub dokonać wpłaty  na niżej wskazane  konto: 
 
-	za wydanie prawa jazdy, kwota 100,00 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr  20 9339 0006 0000 0008 6501 0001 Bank Spółdzielczy w Olecku  
 
-	opłata ewidencyjna za wydanie prawa jazdy – kwota 0,50 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr  09 9339 0006 0000 0008 6501 0005    Bank Spółdzielczy w Olecku  
 
V.	TERMIN ROZPATRZENIA SPRAWY 
 
Czas  oczekiwania na wydanie dokumentu około - 10 dni  od wniesienia wniosku wraz z wymaganymi załącznikami.  
Odmowa wydania prawa jazdy następuje w drodze decyzji administracyjnej. 
 
VI.     SPOSÓB ODBIORU  
 
Prawo jazdy  wydaje się uprawnionej osobie, w zależności od określonego we wniosku sposobu jego przekazania: 
 
1) za pośrednictwem operatora w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe ( Dz. U z 2012r., poz. 1529 oraz  Dz. U. z 2015 r. , poz. 1830 ), z wyjątkiem przypadków, w których warunkiem otrzymania nowego dokumentu jest zwrot dotychczas posiadanego – przesyłając dokument za zwrotnym potwierdzeniem odbioru; 
 
2) bezpośrednio – za pokwitowaniem odbioru dokonanym na wniosku. 
 
UWAGA: Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny nie może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. 
 
VII.  SPRAWY ROZPATRUJE  I UDZIELA WYJAŚNIEŃ 
 
Starostwo Powiatowe w Olecku , ul. Kolejowa 32 , Wydział Komunikacji i Transportu , pokój nr 8, tel.087 520 22 94 wew. 38  
Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach: 7 30-15 30 
 
VIII.    TRYB ODWOŁAWCZY 
 
Od decyzji odmownej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie , za pośrednictwem Starosty Oleckiego  w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. 
 
  Data wprowadzenia: 2014-03-04 1216 Data upublicznienia: 2014-03-04 Art. czytany: 10771 razy
  
 |  
 
 |  
 Wiadomość wprowadził: Paweł Ostrowski
 |  
| 
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
 |  
| 
 |  
 
 | 
 |