|
|
|
|
Przetargi Zakup materiałów
|
|
ZAWIADOMIENIE o unieważnieniu postępowania Zaopatrzenie pojazdów samochodowych w materiały pędne od 01.01.2014r. do 31.12.2016r
Powiatowy Zarząd Dróg w Olecku
Wojska Polskiego 12, 19-400 Olecko
e-mail: [email protected]
Tel. (087) 520 22 24 Fax (087) 520 22 25
Pismo: PZD.III.342/25/13/4 Olecko dnia: 2013-11-15
Z A W I A D O M I E N I E
o unieważnieniu postępowania
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, iż na podstawie art. 93 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) Zamawiający był zobowiązany unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetarg nieograniczony na:
Zaopatrzenie pojazdów samochodowych w materiały pędne od 01.01.2014r. do 31.12.2016r.,
z powodu: postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Jednocześnie zawiadamiamy, iż wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych czynności Zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której Zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy Prawo Zamówień Publicznych przysługuje odwołanie, z zastrzeżeniem art. 180 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Odwołanie wnosi się w terminach i formie, określonych w art. 182 oraz art. 180 ust. 4 ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
UZASADNIENIE
Po otwarciu ofert, w trakcie trwania czynności ich badania, Zamawiający powziął informację o dokonaniu nieprawidłowego opisu kryteriów (85% - cena, 15% - odległość stacji paliw od siedziby Zamawiającego), którymi zamawiający kieruje przy wyborze oferty. Wada na obecnym etapie postępowania ma charakter nieusuwalny. Wskazany opis kryteriów, którymi zamawiający kieruje przy wyborze oferty jest elementem znaczącym i warunkującym złożenie prawidłowej, niepodlegającej odrzuceniu oferty przez zainteresowanych Wykonawców.
Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 146 ust. 6 ustawy Prawo zamówień
Publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeśli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. W przedmiotowym postępowaniu zamawiający konstruując opis kryteriów nieświadomie wprowadził dyskryminujące zapisy: 85% - cena, 15% - odległość stacji paliw od siedziby Zamawiającego, co stanowi wadę, o której mowa w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie jest możliwe w toku badania i oceny ofert dokonywanie zmian, nawet gdyby były one obiektywnie niezasadne. W takim przypadku zamawiający co najwyżej może rozważać unieważnienie postępowania tak jak to wynika z powyższego przepisu.
Aby wada miała charakter, o którym mowa w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień
Publicznych muszą zaistnieć łącznie trzy przesłanki:
1) naruszenie przepisów ustawy regulujących przez zamawiającego, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania,
2) nieusuwalny charakter tego naruszenia,
3) naruszenie musi powodować niemożność zawarcia ważnej umowy
Zamawiający unieważniając postępowanie na podstawie przepisu art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy uprawnieni są do brania pod uwagę nie tylko okoliczności skutkujących unieważnieniem zawartej umowy, określonych w art. 146 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, ale mogą i powinni brać również pod uwagę podleganie unieważnieniu umowy z mocy przepisu art. 146 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem KIO (wyrok KIO z 11 kwietnia 2013r. – KIO 741/13) przyznanie wyłącznej kompetencji Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych do wzruszania zawartych już umów, nie powinno ograniczać zamawiającym możliwości niedopuszczenia do ich zawarcia przez unieważnienie postępowania, w razie stwierdzenia, iż jest ono obarczone takimi poważnymi i nieusuwalnymi wadami, wykraczającymi jednak poza dyspozycję art. 146 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Opis kryteriów jest jednym z najważniejszych elementów przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mającym zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu tego postępowania - zawarcia ważnej umowy w sprawie jego wykonania. Aby było to możliwe Zamawiający musi opisać kryterium, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Uzasadnienie faktyczne:
Wobec powyższego w ocenie zamawiającego zaistniałe naruszenie dotyczy na tyle istotnej kwestii, iż uzasadnione jest unieważnienie postępowania z powodu niemożliwej do usunięcia wady, uniemożliwiającej dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej i w następstwie zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Bowiem w wyniku nieprawidłowego opisu kryteriów (85% - cena, 15% - odległość stacji paliw od siedziby Zamawiającego), mogło dojść do naruszenia zasad udzielania zamówień publicznych, w tym zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 7 ustawy. Wyżej wskazane naruszenie mogło mieć wpływ na wynik postępowania. Powyższe powoduje, że prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego celem jest dokonanie wyboru oferty wykonawcy, a następnie zawarcie umowy staje się bezprzedmiotowe – zgodnie bowiem z art. 146 ust. 6 ustawy jak wyżej, umowa mogłaby zostać unieważniona, jeżeli zamawiający dokonałby wyboru oferty z naruszeniem przepisu ustawy, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania.
Uzasadnienie prawne:
Zamawiający zatem podjął decyzję o unieważnieniu postępowania na podstawie przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zgodnie z którym to przepisem zamawiający zobowiązany jest unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający
Dyrektor PZD w Olecku
Data wprowadzenia: 2013-11-15 1224 Data upublicznienia: 2013-11-15 Art. czytany: 4579 razy
|
|
Wiadomość wprowadził: Paweł Ostrowski
|
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
|
|
|
|