|
|
|
|
Starostwo Powiatowe Wydział Komunikacji i Transportu Jak załatwić sprawę
|
|
Wydanie prawa jazdy: utrata, zmiana danych, upływ daty ważności uzyskanego uprawnienia
WYDANIE PRAWA JAZDY: UTRATA, ZMIANA DANYCH, UPŁYW DATY WAŻNOŚCI UZYSKANEGO UPRAWNIENIA:
I. PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 627 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).
3. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83 ).
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 702).
5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 maja 2015 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz.U. z 2015r., poz. 681 z późn. zm. ).
II. WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia; wzór wniosku zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami ( Dz. U. z 2012r. poz. 1005 ze zm.) wraz z załączonym do wnioskiem oświadczeniem o zamieszkaniu
lub zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).
2. wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm; wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych;
3. kserokopia dotychczasowego prawa jazdy (jeżeli wydanie dokumentu następuje w wyniku
zmiany danych lub zniszczenia).
4. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami (dot. kat. C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E).
W/w orzeczenia wymagane są jeżeli zmiana danych dotyczy zmiany daty ważności uzyskanych uprawnień.
5. Dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy oraz opłaty ewidencyjnej
III. SPOSÓB ZŁOŻENIA WNIOSKU
Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można złożyć:
- osobiście w Starostwie Powiatowym w Olecku 19-400 Olecko ul. Kolejowa 32, pokój nr 8 od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15: 30
- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres
- za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej dostępnej na stronie https://www.esp.pwpw.pl/ link do strony znajduje się również : na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku . Przy złożeniu wniosku za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej należy spełnić dodatkowe warunki określone w rozdziale 5 „ składanie wniosków elektronicznych” rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).oraz zakres i warunki świadczenia usług określonych przez PWPW na stronie https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help
UWAGA: W przypadku pobrania wniosku z internetu należy go wydrukować obustronnie na jednej kartce formatu A4 w układzie poziomym, bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji – druk bez marginesów! (w opcjach drukowania ustaw: brak skalowania strony), w normalnym, a nie oszczędnościowym trybie wydruku. Ze względu na niewielkie marginesy formularza, wydruk na niektórych drukarkach np. laserowych może być niemożliwy.
Wniosek może zostać odrzucony w przypadku nie zachowania powyższych wymagań.
IV. OPŁATY :
• opłata za wydanie prawa jazdy: 100,00 zł.
• opłata ewidencyjna za wydanie prawa jazdy/ za przedłużenie ważności określonej kategorii prawa jazdy : 0,50zł.
Opłatę za wydanie prawa jazdy można wnieść w kasie Starostwa Powiatowego w Olecku; ul. Kolejowa 32, I piętro, w godzinach od 8Ł00-14Ł00 (od poniedziałku do piątku) lub dokonać wpłaty na niżej wskazane konto:
- za wydanie prawa jazdy, kwota 100,00 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr 20 9339 0006 0000 0008 6501 0001 Bank Spółdzielczy w Olecku
- opłata ewidencyjna za wydanie prawa jazdy – kwota 0,50 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr 09 9339 0006 0000 0008 6501 0005 Bank Spółdzielczy w Olecku
V. TERMIN ROZPATRZENIA SPRAWY
Czas oczekiwania na wydanie dokumentu około - 10 dni od wniesienia wniosku wraz z wymaganymi załącznikami.
Odmowa wydania prawa jazdy następuje w drodze decyzji administracyjnej.
VI. SPOSÓB ODBIORU
Prawo jazdy wydaje się uprawnionej osobie, w zależności od określonego we wniosku sposobu jego przekazania:
1) za pośrednictwem operatora w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe ( Dz. U z 2012r., poz. 1529 oraz Dz. U. z 2015 r. , poz. 1830 ), z wyjątkiem przypadków, w których warunkiem otrzymania nowego dokumentu jest zwrot dotychczas posiadanego – przesyłając dokument za zwrotnym potwierdzeniem odbioru;
2) bezpośrednio – za pokwitowaniem odbioru dokonanym na wniosku.
UWAGA: Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny nie może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.
VII. SPRAWY ROZPATRUJE I UDZIELA WYJAŚNIEŃ
Starostwo Powiatowe w Olecku , ul. Kolejowa 32 , Wydział Komunikacji i Transportu , pokój nr 8, tel.087 520 22 94 wew. 38
Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach: 7 30-15 30
VIII. TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji odmownej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie , za pośrednictwem Starosty Oleckiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Data wprowadzenia: 2014-03-04 1216 Data upublicznienia: 2014-03-04 Art. czytany: 9441 razy
|
|
Wiadomość wprowadził: Paweł Ostrowski
|
Rejestr zmian:
|
|
|
|
|